PROFIEL

Maak hier een account aan om beoordelingen achter te laten en favorieten op te slaan.

Klimmen op een oorlogsmonument

Ooit vlogen er bommenwerpers over, nu hangen er 's avonds sportievelingen in de touwen: voormalig oorlogsvliegsveld Fliegerhorst op de Venlose Heide. De Venlose bergsportvereniging maakte van deze plek uit de Tweede Wereldoorlog een spannend klimterrrein. Ga klimmen/boulderen/slacklinen/klettersteigen.. Leef je uit bij Klimtoren Fliegerhorst!  

Spectaculair en historisch
De Fliegerhorst is een oorlogsmonument waarop diverse facetten van de bergsport beoefend kunnen worden. Individuele klimmers, groepen, belangstellenden... Fliegerhorst is open voor alle geinteresseerden. Wie in het donker aan een hoge toren hangt, beleeft een spectaculaire avond op een historische plek.

Hulpvliegveldje
Na de bezetting van Nederland door de Duitsers in mei 1940, probeerde de Engelse luchtmacht het Duitse industriële Ruhr-gebied met luchtaanvallen te treffen en zo de oorlogsproductie lam te leggen. Venlo lag precies in de aanvliegroute van de Britse bommenwerpers en dat was de reden om het al bestaande vooroorlogse Nederlandse hulpvliegveldje uit te breiden tot een grote luchtmachtbasis voor de Duitse Luftwaffe: zo ontstond ‘Fliegerhorst Venlo’. Het vliegterrein werd op 3 september 1944 door een Engelse luchtactie volledig verwoest.

Bommenwerpers onderscheppen
Tussen eind september 1940 en maart 1941 werkten meer dan 18.000 arbeiders aan de bouw van tientallen hangaars en de aanleg van drie startbanen (2 x 1.450 meter, 1 x 1.250 meter). Kilometers lange taxibanen verbonden alle hangaars met de startbanen. Al op 18 maart 1941 werd het vliegveld operationeel met de komst van een eenheid nachtjagers. Deze stegen avond na avond op om met behulp van zoeklichten ten westen van Venlo de Engelse bommenwerpers te onderscheppen.

Overgebleven verkeerstoren
De inzet van de nachtjagers werd gecoördineerd vanuit een grote, goed gecamoufleerde commandopost aan de Herungerweg van waaruit ook de luchtafweer van het vliegveld werd gecoördineerd. Hier werd bepaald hoeveel en welke bemanningen die nacht dienst deden. Het eigenlijke vliegverkeer werd geleid vanuit de betonnen verkeerstoren. Daar zat de verkeersleider (Flugleiter) die via radio in verbinding stond met de piloten op of bij het vliegveld. Hij werd in de toren geassisteerd door enkele mensen van de Luftwaffe-verbindingsdienst en op het veld door een kleine groep bij een startwagen.

Overgebleven bunker
De naastgelegen grote bunker (Befehlsbunker) diende als nood-verkeersleidingcentrale voor het geval dat het vliegveld zou worden aangevallen. Het geheel van verkeerstoren, bunker en de ten noorden hiervan gelegen meteodienst, verkeersleidingadministratie en brandweer werd ‘Flugleitung’ genoemd. Van deze groep gebouwen zijn alleen de bunker en verkeerstoren bewaard gebleven.

Zware Amerikaanse bombardementen
Hoewel tussen maart 1941 en september 1944 ook andere eenheden op het Venlose oorlogsvliegveld gestationeerd zijn geweest, was hun verblijf doorgaans relatief kort en hun rol in de luchtstrijd beperkt. In 1944 is het vliegveld drie keer zwaar gebombardeerd: op 25 februari door tweemotorige B-26 Marauders van de 9e Amerikaanse luchtmacht, op 15 augustus door viermotorige B-17 Flying Fortresses van de 8e Amerikaanse luchtmacht en op 3 september door viermotorige Lancasters en Halifaxes van de Royal Air Force. Vooral de laatste twee bombardementen brachten de basis veel schade toe. Op Dolle Dinsdag 5 september verlieten de nachtjagers Venlo.

Sluiting terrein
Pas na de geallieerde luchtlandingen bij Son, Nijmegen en Arnhem op 17 september werd het Venlose vliegveld definitief opgegeven en begon een Duits vernietigingsdetachement hangaars en onderkomens op te blazen. Het vliegterrein werd met palen en obstakels versperd tegen mogelijke luchtlandingen.

Rijksmonument
Meteen na de bevrijding van Venlo begin maart 1945, werd het zwaar getroffen vliegveld hersteld door de Amerikaanse luchtmacht om het vliegveld zo snel mogelijk zelf te kunnen gebruiken. De bomtrechters op de startbanen werden gedicht en de obstakels verwijderd. Al op 10 maart landden de eerste toestellen. Ook de verkeerstoren kreeg tijdelijk zijn oude functie weer terug. In de maanden na de Duitse capitulatie in mei 1945, werden de Amerikanen geleidelijk teruggetrokken.

Plannen burgervliegveld
Na het vertrek van de Amerikanen in september 1945 zijn er nog wel plannen geweest om het vliegveld te gaan gebruiken als burgervliegveld, maar omdat grenscorrecties uitbleven is het bij plannen gebleven. De bunker heeft nog tijden gediend als verzamelpunt van oorlogstuig en zo vormt zij – samen met het rijksmonument de verkeerstoren – indrukwekkende overblijfselen van een bewogen tijd.

Waar bommenwerpers vlogen, klinkt nu een nieuw geluid. Kinderen en volwassenen beklimmen de oude verkeerstoren. Zin gekregen om te klimmen 's avonds op klimtoren Fliegergorst?

 

 

Gerelateerd aan dit artikel

75 jaar bevrijding
75 jaar bevrijding
Bloementuin Zelfgeplukt start bij jachtslot Mookerheide
Vanaf juli weer excursies bij Natuurmonumenten in het Rijk van Nijmegen
Zomerprogramma Roepaen
Afvaladvies van de Raad van Kinderen
Wandelboswachter Ellen komt met nieuwe wandelgids van Nijmegen naar Plasmolen
Plasmolen en Mook: hotspot voor actievelingen en rustzoekers
Bloementuin Zelfgeplukt start bij jachtslot Mookerheide
Vanaf juli weer excursies bij Natuurmonumenten in het Rijk van Nijmegen
Zomerprogramma Roepaen
Afvaladvies van de Raad van Kinderen
Wandelboswachter Ellen komt met nieuwe wandelgids van Nijmegen naar Plasmolen
Plasmolen en Mook: hotspot voor actievelingen en rustzoekers