PROFIEL

Wandeling Landgoed Bleijenbeek - blauw

Vanuit het Paviljoen loopt men (met het gebouw in de rug) rechts het parkeerterrein af het onverharde pad op richting het bos.

RP1: Links en dan de brug overstekenen

Hier steekt u de Eckeltse beek over, een typische laaglandbeek die al meanderend zijn loop vervolgt tot aan zijn monding in de Maas. De beek is met zijn rijke begroeiing het domein van de bever, die hier al vanaf de jaren negentig heer en meester is.
Kijkend op het wateroppervlak zult u de Schrijverkens (een klein zwart kevertje) al kronkelend “de naam van God” op het water zien schrijven. Met een beetje geluk kunt u genieten van de prachtige blauwzwarte weidejuffer, een vrij zeldzame libellensoort.

RP2: Rechtsaf de Koedijk afslaan.
RP3: Aan het einde van de Koedijk slaat u linksaf de bosschage in.
RP4: Aan het einde van het korte stuk door de bosschage komt u op de weg die naar het Keizersveld gaat. Hier slaat u rechtsaf naar het bestaande wandel knooppunt 9.
Vervolgens volgt u de bestaande wandelknooppunten 9 – 36 en 18 zie hiervoor ook het landkaartje.
RP5: In het midden van de Duvelskuul vindt u knooppuntpaal 18. Hier gaat u links richting knooppunt 98.
Hier kunt u ook een stukje rechtsop lopen richting knooppuntpaal 34 naar het bovengelegen bankje om van het uitzicht te genieten.

U bent hier in het beschermde natuurreservaat de Duvelskuul, een vennengebied met een zeer hoge floristische en faunistische waarde. Iets verderop ligt het Helmeer. Dit soort namen stamt uit een tijd dat vreemde en geheimzinnige moerasgebieden werden gelinkt aan hel en verdoemenis. In dit gebied komt de zeldzame blauwe Heikikker voor, de Levendbarende hagedis en de schuwe Hazelworm. Hier groeien nog de Moeraswolfsklauw, Lavendelhei, Gentiaan en Veenpluis, enkele van de vele zeldzame soorten die hier voorkomen. Blijft u wel op de paadjes, de terreinen kunnen verraderlijk zijn!
Eventjes afwijkend van de route kunt u bovenaan de heuvel genieten van de weidse blik over het gebied wat momenteel beheerd word door Franse koeien en de Hollandse landgeit.

RP6: Hier volgt u het pad rechtsaf mee.
RP7: Hier loopt u de poort door (de Duvelskuul verlaat) en slaat u linksaf.
RP8: Aan het einde van de weg slaat u linksaf.
Bij de 3-sprong houdt u rechts aan.
RP9: Hier slaat u linksaf de Spiegellaan op richting de kasteelruïne, u volgt de richting het bestaande wandel knooppunt 9

Op dit punt staat u op de Spieghellaan, een van de diverse lanen die uitkomen bij kasteel Bleijenbeek. In het verleden leidden alle wegen hier in de omgeving naar het machtige huis Bleijenbeek. Als u goed kijkt kunt u vanaf hier recht in het hart van het kasteel, de toren, kijken. Bij het begin van uw wandeling bent u ook voor een gedeelte door zo’n spiegellaan (de Koedijk) gelopen.

RP 9.2: Aan het einde van de Spiegellaan treft men knooppuntpaal 9. Hier gaat u rechtsaf richting knooppunt 71. Het staat u hier uiteraard vrij de kasteelruïne van dichtbij te gaan bekijken.

Vanaf hier heeft u een blik op Bleijenbeek. Tijdens de 80-jarige oorlog lange tijd het centrum van de macht in de zuidelijke Nederlanden. Helaas is het kasteel in de nadagen van de 2de wereldoorlog door de geallieerden gebombardeerd.
Eigenaar is de Stichting Kasteelruine Bleijenbeek. De Stichting is al een aantal jaren bezig de ruïne te consolideren. U kunt op aanvraag de ruïne bezoeken en onder leiding van deskundige gidsen tijdens een 1½ uur durende rondleiding het bijzondere verhaal van dit eens machtige huis horen.

RP10: Na 125 meter, bij boerderij d’n Aldenhof, loopt u de verharde oprit op en daarna voorlangs de boerderij door naar achteren.
Rp11: Aan de achterkant, rechterzijde van de boerderij gaat u rechtsaf het onverharde pad op terug richting het Paviljoen en heeft u deze wandeling helemaal afgerond.

U loopt nu via de Aldenhof, de aller-oudste pachtboerderij van Bleijenbeek, weer richting het Paviljoen waar u op het terras nog even kunt nagenieten van deze wandeling.
Koffie en vlaai staan altijd klaar!

Startpunt
Bleijenbeek 14, 5851 EE Afferden
Herkenningspunt
Paviljoen Bleijenbeek
Lengte
5 km
Parkeren
Gratis parkeren bij Paviljoen Bleijenbeek

Gemiddelde van 1 beoordelingen.

Ingediend door imagro op wo, 02/13/2019 - 19:04

Permalink

Naam
Karin
Beoordeling
Bericht
Helaas erg tegen gevallen. Route grotendeels over de golfbaan. Klein stukje Maasduinen. Route aanduiding ontbreekt. Kasteelru

Wijn & Golfdomein Kapèlkeshof

Wijn & Golfdomein Kapèlkeshof in Grashoek biedt een scala aan faciliteiten voor een puur genieten. Gezellig met vrienden of familie golfen of boek een rondleiding door de wijngaard met een…

Ontdek meer >
Smokkelpad
2 km | Velden

Andere routes

31 km

Hasselt route

Arcen

35 km

Sporen van de oorlog in de Peel